عوامل موثر بر ممان اینرسی
ممان اینرسی یا گشتاور دوم سطح در واقع میزان مقابله جسم در برابر چرخش از حالت طبیعی حول محور مشخصی است. به ممان
اینرسی، اینرسی دورانی نیز می گویند
در واقع ممان اینرسی کاربرد آن در فرمول های طراحی سازه بسیار زیاد است گویی پایه علم مهندسی همین ممان اینرسی است
حال سؤال اصلی اینجاست که چه پارامترهایی در افزایش یا کاهش ممان اینرسی یک مقطع تأثیرگذارند؟
برای پاسخ به این سؤال، از مثال استفاده مینماییم
مثال 1) دو میله به طول 1 متر را در نظر بگیرید
در دو سر این میلهها وزنههایی 5 کیلوگرمی نصب شده است، با این تفاوت که این وزنهها در یکی از میلهها کاملاً در دو انتهای میله قرار داده شدهاند اما در میلهی دیگر این دو وزنه با فاصله کمتری در مرکز میله قرار دارند.
در صورتی که بخواهیم این دو میله را از وسط به کمک یک دست، حول محوری عمود بر محور میله بچرخانیم، به نظر شما چرخاندن کدام میله راحتتر خواهد بود؟
به احتمال زیاد شما هم موافق هستید که چرخاندن میلهی دوم راحتتر میباشد
دلیل این پدیده، با توجه به اینکه جرم هر دو میله برابر میباشد، تفاوت ممان اینرسی میله هاست، به طوریکه میلهی دوم به دلیل ممان اینرسی کمتر، مقاومت کمتری هم در مقابل چرخش از خود نشان میدهد
با ذکر این مثال میتوان فهمید که ممان اینرسی ارتباط زیادی به نحوهی توزیع جرم در مقطع خواهد داشت بهطوریکه هر چه جرم به مرکز سطح نزدیکتر باشد، ممان اینرسی هم کمتر خواهد بود
مثال 2)این پدیده را در پرش شناگران از ارتفاع هم میتوان مشاهده کرد
در این حالت، شناگر بدن خود را طوری جمع مینماید که تمامی جرم بدن به مرکز آن نزدیک شده تا چرخش بدن راحتتر شود
در این حالت در واقع سرعت دوران بدن (ω) بیشتر خواهد بود
در برخی از اعضای سازهای مانند تیرها، نیروی اصلی و حاکم بر طراحی عضو معمولاً خمش میباشد
در نتیجه افزایش ممان اینرسی در این اعضا اهمیت زیادی خواهد داشت
تیرهای I شکل با توجه به نکات ذکر شده، به دلیل دورتر شدن جرم از مرکز سطح (به عبارت دقیقتر، تار خنثی)، دارای ممان اینرسی
بیشتری در مقایسه با یک مقطع مستطیلشکل با جرم برابر میباشد
همچنین، ساخت تیرهای لانهزنبوری هم دقیقاً با همین فلسفه، به خصوص در گذشته رواج یافت تا با دورتر کردن مصالح از تار خنثی، بتوان توانایی مقطع در تحمل خمش را افزایش داد
تار خنثی (Neutral Axis) برای هر مقطع، محوری است که در هنگام خمش، تنش خمشی بر روی آن صفر باشد یا به عبارتی، کشش و یا فشار ناشی از خمشی بر روی این محور ایجاد نشود، در نتیجه این محور تغییرشکل هم نمیدهد
منبع:
سبزسازه
Comments
Post a Comment